Miksi edunvalvontavaltuutuksia mainostetaan?
Väestön ikääntyessä yleistyy edunvalvonnan tarve. Digitalisaation lisääntyminen eri palveluissa voi olla myös syy edunvalvonnan vahvistamiseen. Digipalveluiden käytön opettelu voi olla hankalaa, jolloin apuun tarvitaan läheisiä.
Pankissa työskennellessäni aika ajoittain törmäsi kysymyksiin: ”Miksi pitää näyttää henkilötodistus? Olen ollut pankin asiakas monta kymmentä vuotta? Kyllä minut täällä tunnetaan.” Tai ” Kalle on hoitanut asioitani aina ennenkin. Miksi se ei enää onnistu?” Nykypäivänä tunnistamiseen ei enää riitä ”tuttuus”, vaan henkilö pitää tunnistaa asianmukaisesti ja toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitaan joko yksilöity valtakirja tai edunvalvonnan vahvistaminen niin pankissa kuin esimerkiksi terveydenhoitoon liittyvissä asioissa.
Edunvalvontavaltuutuksessa henkilö saa itse päättää, kuka hänen asioitaan hoitaa, kun oma toimintakyky heikkenee. Edunvalvontavaltakirjassa voi myös määritellä, missä laajuudessa valtuutettu saa henkilön asioista ja omaisuudesta päättää. Edunvalvontavaltakirjalla voi myös varautua omaisuuden myyntiin tai lahjoittamiseen ja jopa osituksen ja perinnönjaon sujuvaan toteuttamiseen.
Oman kokemukseni perusteella edunvalvontavaltuutukseen liittyvät termit ja käsitteet ovat asiakkaille monimutkaisia ja niiden todellinen merkitys epäselvä. Hieman pelottaakin katsella televisiossa ja netissä pyöriviä mainoksia, joissa edunvalvontavaltakirjaa kehotetaan tekemään ”tee se itse” -meiningillä. Pahimmillaan paperi on täysin turha, jos se ei sisällä juuri kyseiselle ihmiselle tärkeitä ja oikeita asioita. Pienellä lisäpanostuksella saisi ammattilaisen käyttöön ja näin varmistettua, että asiakirjassa on juuri sinulle tärkeät asiat ja mitään ei jää puuttumaan.
Onko sinulla jo edunvalvontavaltakirja? Minulla on. Otapa yhteyttä, jos et ole valtakirjaa vielä tehnyt.
Maija Halkosaari-Mäki